12 فوریه 2024- بر اساس یک مطالعه چند مرکزی و طولی، که توسط محققان در مرکز آموزشی و تحقیقاتی دیابت واندربیلت (DRTC) انجام شد، اندازه ی کوچک پانکراس پیشرفت سریع‌تر به مرحله ی سوم دیابت نوع 1- مرحله ی ظهور علائم و تشخیص بالینی- را پیش‌بینی می‌کند.

این تیم همچنین کشف کرد که استفاده از اندازه‌گیری حجم لوزالمعده همراه با معیارهای خطر متابولیک معتبرT1D می‌تواند با دقت بیشتری نسبت به هر یک از دو روش به تنهایی، پیشرفت بیماری را پیش‌بینی کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که اندازه ی لوزالمعده یک نشانگر اولیه خطر برای پیشرفتT1D است و تصویربرداری پانکراس می‌تواند در ردیابی توسعه بیماری و انتخاب افراد برای شرکت در آزمایش‌های پیشگیرانه و درمانی مفید باشد.

پرفسور Jack Virostko، نویسنده اصلی این مقاله و استادیار پزشکی تشخیصی در دانشکده پزشکیDell  در دانشگاه تگزاس در این مورد گفت: زمانی که فرد به مرحله ی سوم دیابت نوع 1 می رسد، تعداد قابل توجهی از سلول های بتای خود را از دست می دهد و علائم معمول دیابت در او ظاهر می شود. اگر بتوانیم پیشرفت به مرحله ی 3 را بهتر پیش‌بینی کنیم، احتمالاً می توانیم درمان‌هایی را برای کند کردن یا حتی توقف پیشرفت بیماری، حتی قبل از تشخیص، شناسایی و اعمال کنیم.

تیم تحقیق با TrialNet، یک شبکه تحقیقاتی که چگونگی پیشگیری ازT1D را در افراد در معرض خطر بالای بیماری بررسی می کند، همکاری کرد. غربالگریTrialNet ، اتوآنتی بادی های مرتبط با دیابت را شناسایی می کند که نشان دهنده افزایش خطر ابتلا بهT1D است.

این غربالگری می تواند اتوآنتی بادی های مرتبط با دیابت را سال ها تا دهه ها قبل از تشخیص، شناسایی کند. وجود دو یا چند اتوآنتی بادی نشان‌دهنده خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 1 در آینده است، اما عوامل خطری که تعیین‌کننده ی زمان ابتلا به دیابت هستند، ناشناخته مانده‌اند.

برای این مطالعه، حجم پانکراس 65 شرکت‌کننده در غربالگریTrialNet با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی بدون کنتراست (MRI) تعیین شد، همچنین نمرات متابولیک این افراد با آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) تعیین گردید و ترکیبی از حجم پانکراس و نمرات متابولیکی برای پیش‌بینی پیشرفت به مرحله ی سوم دیابت نوع 1 در افراد دارای اتوآنتی بادی های متعدد مرتبط با دیابت، مورد استفاده قرار گرفت.

اسکن‌های MRI که در فواصل شش یا ۱۲ماهه انجام شدند، از یک پروتکل استاندارد شده برای ارزیابی کمی پانکراس در مراکز تصویربرداری و سخت‌افزار پیروی می‌کردند. این پروتکل قبلا توسط اعضای این تیم تحقیقاتی از طریق کنسرسیوم ارزیابی چند مرکزی پانکراس در دیابت نوع 1 (MAP-T1D) که توسطVUMC رهبری می شود، توسعه داده شده بود.

پرفسور Daniel Moore، دانشیار اطفال و پاتولوژی میکروبیولوژی و ایمونولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت،گفت: ما بررسی کردیم که آیا اندازه‌گیری حجم پانکراس در افرادی که در معرض خطر دیابت نوع 1 هستند، می‌تواند پیشرفت به مرحله 3 بیماری را پیش‌بینی کند و آیا این معیارهای تصویربرداری با آزمایش متابولیک مرتبط هستند یا خیر.

"نتایج ما نشان داد که حجم کوچک پانکراس می‌تواند پیشرفت به مرحله ی سوم دیابت نوع 1 را پیش‌بینی کند، با تمایزی مشابه با اندازه‌گیری‌های حاصل از آزمایش تحمل گلوکز خوراکی و امتیاز خطر آزمایشی پیشگیری از دیابت نوع 1(DPTRS)- که یک ابزار پیش‌بینی کننده ی تایید شده توسط TrialNet است".

او افزود: توجه داشته باشید، که حجم پانکراس و معیارهای متابولیک با هم همبستگی نداشتند، و این نشان می‌دهد که آنها جنبه‌های مختلف فرآیند بیماری زمینه‌سازT1D را منعکس می‌کنند و اطلاعات متفاوتی در مورد خطر بیماری ارائه می‌دهند. مدل پیش‌بینی کننده ی ما، با استفاده از اندازه‌های حجم پانکراس و امتیاز متابولیکی، عملکرد بهتری نسبت به تصویربرداری یا تست متابولیک به تنهایی برای پیش بینی پیشرفت دیابت نوع 1 به مرحله سوم دارد.

محدودیت های این مطالعه شامل حجم نمونه کوچک با رویدادهای پیشرفت محدود است. مجموعه داده های بزرگتری از MRI پانکراس برای ارزیابی تعمیم پذیری حجم ترکیبی پانکراس و OGTT برای پیش بینی خطر پیشرفت دیابت مورد نیاز است. شرکت‌کنندگان در مطالعه نیز عمدتاً سفیدپوست غیر اسپانیایی بودند، بنابراین مطالعات آینده لازم است تا ببینیم آیا نتایج در جمعیت‌های مختلف قابل تکرار هستند یا خیر.

دکتر Moore، گفت: این حیاتی است که ما تغییرات پیشرونده‌ای که در لوزالمعده رخ می‌دهد و معنای آنها برای ایجاد دیابت نوع 1 در بین همه جمعیت‌ها را بهتر درک کنیم. یافته های این مطالعه نتیجه یک همکاری طولانی مدت بین تیم های تخصصی است که برای اولین بار روش بهتری برای ارزیابی حجم پانکراس ایجاد کردند. ما به استفاده از این پلتفرم برای دستیابی به اکتشافاتی که منجر به بهبود مراقبت از بیمار می شود، ادامه خواهیم داد.

این یافته ها در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-links-small-pancreas-size-faster.html